یادداشت/ حکمت یک حکم
- شناسه خبر: 4773
- تاریخ و زمان ارسال: 23 خرداد 1401 ساعت 12:39
- نویسنده: بردباری نیوز

رسانه KHAMENEI.IR در یادداشتی به قلم آقای دکتر فرشاد مهدیپور، معاون مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بررسی دلالتهای حکم انتصاب نماینده جدید ولیفقیه در روزنامه اطلاعات از دیدگاه حکمرانی فرهنگی پرداخته است.
حکمرانی فرهنگی بر سه رکن مردم و فرهنگ آنها، سرزمین و جغرافیای اعمال حکم و دستگاه حاکمیت استوار است؛ در عصر نوین ایران، گفتمان حکمرانی برخاسته از اندیشه مردمسالاری دینی است که حضرت روحالله آن را بر نهاد و در دوره رهبری کنونی نیز با درنظرگرفتن شاخصهای اصلی آن («یعنی اختیار حاکمیّت کشور در دست مردم باشد؛ مردم انتخاب کنند، مردم بخواهند، مردم اراده کنند؛ در همهی عرصههای زندگی… در علم، در صنعت، در کارهای اساسی، در ادارهی کشور، در مدیریّت بخشهای مهمّ کشور، در اقتصاد و غیره») صورتبندی شد. حکم انتخاب سرپرست جدید مؤسسه اطلاعات که از پرتاریخترین رسانههای کشور است، دارای دلالتهایی مهم برای تدارک امر فرهنگی است.
اول. مردم بهعنوان اصلیترین شاخص تجلی جمهوری در ایران انقلابی، یک سطح مسطح و یکنواخت نیستند؛ مذهب (و بعضاً دین)، قومیت (و بعضاً نژاد)، جنسیت، تحصیلات، درآمد، لهجه (گویش و بعضاً زبان) و … زیرساخت فرهنگ و عرصه عمومی را فراهم میکند، همانگونه که قرآن میفرماید: «أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا». برخی در سه دهه اخیر به نادرستی تلاش کردهاند جامعه ایرانی را قطبی تحلیل کنند. قطبیکردن فرهنگ مردم، برآمده از تفکیکهای سیاسی راست و چپ است که چندان با کنش سیاسی ایرانیان تطابق نداشته و ندارد و عرفاً یک برچسب/عنوان بوده است. تابع قطبیدیدن وضع مردم، تعارض و تضاد و تلاش برای حذف رقیب است و چه خسارتبار است چنین اندیشهای! در مقابل، باید سنخشناسی مردم ایران را طیفی توصیف کرد؛ چون در پسزمینه همه آنها، خداباوری بهعنوان یک امر نهادینهشده و مفروض است و طیفبندی رنگی آن (برخلاف سیاه، سفید و خاکستری دیدن) با درنظرگرفتن غلظت و عمق خداباوری و تعلق خاطر به این ایده که قدرت از آن ذات اقدس اله است، محقق میشود. تعین تحلیل مذکور را در نمادینْ صورتِ ممکن، در تشییع شهید سپهبد پاسدار قاسم سلیمانی میتوان دید که همه اقشار با حسی تلفیقشده از بغض و اقتدار، به پاسداشت مردی برخاستند که کارگزار بسط تمدن نوین اسلامی در سراسر عالم بود.
دوم. این مردم در یک بافتار ژئوپلیتیکی حاضرند؛ در جغرافیایی که استقلال، اولویت اول و آرزوی دائمی کشور پس از صفویه تاکنون بوده است. مرز این جغرافیا، سه صورت دارد: تا هر آنجایی که ایرانِ فرهنگی متکی بر زبان فارسی گسترشیافته یا هر آنجایی که اسلام سیاسی به روایت امام خمینی رحمهاللهعلیه به جریان افتاده و امروز به پشت دروازههای تلآویو رسیده و یا هر آنجایی که مظلومی هست و ندای استضعاف او، گوش جهانیان را کر کرده. هر لایه این مرزبندی، هوادارانی در میان مردم دارد که طبعاً مایلاند پیام ممزوج با بخش موردنظر خود را بیشتر بشنوند. از این حیث، بهرسمیتشناختن قشری از مردم که دل در گروی عظمت ایران با تأکید بر زبان و فرهنگ آن دارند همانقدر الزامی است که سلیقه قشری دیگر که خود را وفادار به اسلام سیاسی میدانند و برای آن جان و مال خود را نیز فدا میکنند.
سوم. حاکمیت در عالیترین موقعیت خویش، برآورده ساختن نیازها و خواستهها و هدایت مردمان در بافتار زیستبومی فرهنگیشان است؛ در اینجا حفظ و گسترش منابع گفتمانی، انسانی، اقتصادی و … در صدر توجه است و از آنجا که نظام سیاسی از اضلاعی گونهگون برپاشده، حفظ و گسترش آن نیز باید بر پایه همین منابع باشد. این ایده را رهبری انقلاب در سه دهه گذشته همواره تدارک کردهاند، چه برای حضور جریان موسوم به چپ اسلامی در ابتدای دهه هفتاد، چه عنواندهی اصولگرا- اصلاحطلب و حتی در بحبوحه فتنه ۸۸، اعلام سیاست جذب حداکثری و دفع حداقلی. گرچه برخی به این اعتماد خیانت کردند، اما دو پیام اخیر رهبر انقلاب در باب مرحوم سیدمحمود دعایی نشان داد که ایشان بههیچوجه نهتنها از سر اضطرار، بلکه با طیب خاطر، وی را در سکاندار روزنامه اطلاعات حفظ کردند تا خطمشی حکمرانی را استمرار دهد.












priligy en france PMID 35226243 Free PMC article
اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاه آزاد دوره های بدون کنکور، همانند مدارک ارائه شده در دورههای با کنکور این دانشگاه، کاملاً معتبر و مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری میباشد.
معافیت پزشکی هپاتیت، به این معناست که فرد مشمول خدمت سربازی به دلیل ابتلا به بیماری هپاتیت، از انجام خدمت وظیفه معاف شود.
اسامی پذیرفته شدگان بدون آزمون دانشگاه آزاد، پس از اتمام فرآیند ثبت نام و انتخاب رشته برای پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد، اسامی پذیرفته شدگان بدون آزمون دانشگاه آزاد از طریق وبگاه رسمی پذیرش این دانشگاه به نشانی azmoon.org منتشر خواهد شد.
معافیت پزشکی نرمی استخوان (استئومالاسی)، در نظام وظیفه عمومی ایران به طور خاص در بند مربوط به بیماریهای روماتولوژی و استخوان بررسی میشود.
ثبت نام دانشگاه آزاد بر اساس سوابق تحصیلی، داوطلبان گرامی که مایل به ادامه تحصیل در واحدهای دانشگاه آزاد هستند میتوانند از طریق فرآیند ثبت نام دانشگاه آزاد بر اساس سوابق تحصیلی اقدام نمایند و در رشته و دانشگاه مورد نظر خود به ثبتنام بپردازند.
ثبت نام دانشگاه آزاد ورودی های جدید، با ثبت نام دانشگاه آزاد ورودی های جدید و گسترش واحدهای آموزشی خود در اقصی نقاط ایران و ارائه طیف وسیعی از رشتههای تحصیلی در مقاطع گوناگون از کاردانی تا دکتری، فرصت ادامه تحصیل را برای تعداد زیادی از جوانان این فراهم آورده است.
ثبت نام در آزمون ورودی دبیرستان ماندگار البرز، دانشآموزان علاقهمند به ثبت نام در آزمون ورودی دبیرستان ماندگار البرز میبایست در بازه زمان ثبت نام آزمون دبیرستان ماندگار البرز، به وبگاه مربوطه مراجعه نموده و نسبت به تکمیل فرم نامنویسی اقدام نمایند.
معافیت پزشکی آمفیزم ریه، به معنای آن است که فرد مشمول خدمت سربازی به دلیل ابتلا به بیماری آمفیزم ریه، از انجام خدمت دوره ضرورت معاف شود.
موارد حذف شده از امتحانات نهایی، وزارت آموزش و پرورش هر ساله اقدام به یک سری موارد حذف شده از امتحانات نهایی می کند تا دانش آموزان بتوانند به راحتی دروس را مطالعه کنند.
امتحانات نهایی پایه نهم دوره اول متوسطه، با نزدیک شدن به امتحانات نهایی پایه نهم دوره اول متوسطه، دانشآموزان این پایه خود را برای شرکت در امتحانات نهایی که به صورت سراسری برگزار میگردد، آماده میسازند.
معافیت اختلالات کنترل تکانه شدید، به این معناست که افرادی که به نوع شدید اختلالات کنترل تکانه مبتلا هستند، از انجام خدمت سربازی به طور دائم معاف میشوند.
اعلام نتایج نهایی انتخاب رشته آزمون سراسری، قابل توجه داوطلبان آزمون سراسری که به منظور اطلاع از اعلام نتایج نهایی انتخاب رشته آزمون سراسری در زمان مقرر، میتوانید از طریق پایگاه اطلاعرسانی سازمان سنجش آموزش کشور اقدام فرمایید.
ثبت نام در آزمون دوره های آموزشی فنی و حرفه ای، به شکل الکترونیکی انجام میپذیرد و متقاضیان پس از گذراندن دورههای آموزشی، به منظور اخذ مدرک رسمی، ملزم به کسب حداقل نمره قبولی ۵۰ در آزمون کتبی و ۷۰ در آزمون عملی میباشند.