نقش اصلی روابط عمومی در جهاد تبیین
- شناسه خبر: 5060
- تاریخ و زمان ارسال: 9 مرداد 1401 ساعت 12:00
- نویسنده: بردباری نیوز
به گزارش بردباری نیوز، اکبر فتحی در دومین نشست قرارگاه جهاد تبیین سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به نقش روابط عمومی سازمانها و نهادها در جهاد تبیین اظهار داشت: روابط عمومی در هر سازمان نقش ویژه ای دارد و به عنوان یک علم اجتماعی برای پیوند درون و برون هر سازمان نقش اصلی در جهاد تبیین را بر عهده دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با تاکید بر جایگاه خطیر روابط عمومی ها در هر سازمان افزود: روابط عمومی ها شاید بیشتر به عنوان زبان گویای سازمان ها مطرح هستند اما باید به عنوان چشم بینا و گوش شنوای سازمان هم عمل کنند چراکه ارتباط یکسویه و صرف زبان گویا بودن عملکرد مناسبی را در پی نخواهد داشت و مانند تبلیغ یک کالای تجاری خواهد بود.
وی ادامه داد: روابط عمومی باید بتواند ارتباط دو سویه بین کارمندها، شهروندان و سازمان را ایجاد و نارساییها و نواقص را رصد و منعکس کند و در این صورت است که روابط عمومی بیشترین نقش را در جهاد تبیین و اقناع افکار عمومی نسبت به عملکرد سازمانها و نهادها خواهد داشت.
فتحی در بخش دیگری از سخنان خود با اذعان به اینکه “امنیت ملی یعنی امنیت دفاعی به اضافه امنیتی غذایی” گفت: با خشکسالیهای اخیر و جنگ اوکراین و روسیه ، اهمیت امنیت غذایی در سطح بین الملل دوچندان شده است چراکه تولیدکنندگان مواد غذایی در جهان صادرات محصولات کشاورزی خود را محدود کرده اند.
وی تصریح کرد: تمام ادارات مربوط به بخش کشاورزی وظیفه دارند تا در راستای ارتقای سطح امنیت غذایی در کشور تلاش کنند و تمامی همکاران ادارات بخش کشاورزی از صدر تا ذیل نسبت به نوع مسئولیت خود درگیر این موضوع هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اقدامات دولت سیزدهم طی یک سال گذشته در زمینه ارتقای سطح امنیت غذایی در کشور را مثبت ارزیابی کرده و افزود: در سالهای اخیر به ویژه در دولت فعلی توجه ویژه ای به امنیت غذایی شده است و دولت از اولین روزهای استقرار نشان داده که برای حمایت از بخش کشاورزی برنامه دارد که از جمله مهم ترین آنها می توان به تعیین قیمت گندم اشاره کرد چراکه اگر کشاورزی اقتصادی نشود، کاشت دیم، مقرون به صرفه نخواهد بود ولی وقتی قیمت جدید همراستا با تورم تعیین می شود، شاهد استمرار تولید خواهیم بود به طوری که تا به امروز ۶ میلیون و پانصد هزار تن گندم در کشور خرید شده و پیش بینی می شود این رقم به هفت میلیون تن نیز برسد.
فتحی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تبیین شفاف اقدامات دستگاه ها برای مردم و شهروندان ادامه داد: مقام معظم رهبری تاکید دارند تا کارها برای مردم بیان و تبیین شود، اما فضای مجازی در کشور به حال خود رها شده و آنطور که باید، اقدامات انجام شده بیان نشده است به طوری که افزایش میزان تولید گندم و سایر محصولات نسبت به سال قبل، در شرایطی که خشکسالی و کاهش بارشها اکثر مناطق را دچار بحران کرده است، دستاوردی است که متاسفانه آنطور که باید مطرح نشده است و نیاز به تبیین و طرح شفاف و اقناعی برای مردم و شهروندان دارد.
وی با تاکید بر اهمیت و ضرورت تشکیل قرارگاه جهاد تبیین در وزارت جهاد کشاورزی همزمان با اصلاح نظام یارانه ها و با تقدیر از اقدامات روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در تبیین اقدامات سازمان و وزارت در موضوع اصلاح نظام یارانه ها افزود: قرارگاه جهاد تبیین زمانی در وزارتخانه تشکیل شد که اصلاح نظام یارانه ها آغاز شد و نیاز بود با شفافیت کامل موضوع برای مردم تبیین و تشریح شود که اگر این بیان شفاف و قانع کننده در موضوع اصلاح نظام یارانه ای نبود، حتی با تلاش همه کارکنان وزارت در استان و کشور هم نمی توانستیم همراهی تولید کننده ها را جلب کنیم اما طرح صادقانه و شفاف موضوع باعث شد تولیدکنندگان علیرغم تمامی مشقات و سختی ها، تولید را استمرار دهند و جا دارد از تولیدکنندگانی که از تمام وجود و با از خودگذشتگی برای امنیت غذایی تلاش می کنند تقدیر کنیم چراکه شاید هم اکنون هم با ضرر یا سود بسیار ناچیز در حال تولید هستند البته با خرید تضمینی و تامین سرمایه در گردش در حال حمایت از آنها هستیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی موضوع احیای دریاچه ارومیه را یکی از موضوعاتی دانست که نیاز به تبیین و تشریح دارد و گفت: همیشه افراد معدودی با خواسته های نامعقول وجود دارند که تکلیف آنها مشخص است اما مطالبات زیست محیطی به حقی از سوی اکثریت مردم وجود دارد که اگر دریاچه ارومیه خشک شود، تبعات آن برای کل کشور خواهد بود .
فتحی افزود: در این زمینه برخی وظایف بر عهده دولت است از جمله اعتبارات و اقداماتی که برای افزایش بهره وری از آب انجام می شود تا آب ذخیره شده برای دریاچه ارسال شود که در این رابطه اعتبارات خوبی هزینه شده و دولت سیزدهم نیز به حوزه نرم افزاری که در دولت قبل مغفول مانده بود توجه ویژه ای دارد و طرح جامع زراعت، طرح جامع باغبانی و طرح جامع ترویج برای استفاده بهینه از آب در این حوزه طراحی شده است.
وی با تاکید بر ضرورت توجه توامان به بحث امنیت آبی و غذایی ادامه داد: امنیت آبی را نباید در تقابل با امنیت غذایی قرار دهیم که در این صورت بشریت را با مشکل مواجه خواهد کرد؛ باید با ایجاد تعادل در مصرف آب به عنوان ورودی فرایند کشاورزی و غذا به عنوان خروجی این فرایند، با کاهش ۴۰ درصدی آب تخصیص شده به بخش کشاورزی و با توجیه و آگاه سازی کشاورزان نسبت به موضوع، استمرار و افزایش تولید را شاهد باشیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت : دریاچه ارومیه زمانی احیا می شود که روشنگری های ما به قدری موثر باشد که کشاورز مثلا برای آبیاری تحت فشار که “درخواست محور” است، درخواست بدهد و خودش به دنبال افزایش بهره وری در مصرف آب باشد درحالی که فعلا اینطور نیست و ضروریات و نیازهای این حوزه باید تبیین و تشریح شود.
فتحی در پایان با قدردانی از تلاشها و کسب رتبه های نمونه کشوری توسط روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان افزود: درحوزه روابط عمومی باید از ظرفیتهای جدید استفاده کنیم؛ شاخصهایی جدید در موضوع ارتباطات و روابط عمومی مطرح است که در تعامل با رسانه ها تأثیرگذاری آنها را شاهد خواهیم بود که از جمله اینها رسانه ای تحت عنوان فضای مجازی است که به عنوان یک رسانه واقعی در حوزه روابط عمومی کمتر از آن استفاده شده است اما مخاطب بسیار بالایی دارد و باید به آن سمت برویم و صاحب نظران این حوزه را پیدا کنیم و از ظرفیت این رسانه در جهاد تبیین و در راستای وظایف روابط عمومی استفاده کنیم.
گفتنی است در پایان این همایش از روابط عمومی های برتر بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی با اهدای لوح و جوایزی تجلیل شد.
انتهای پیام انتشار خبر: سعیده بردباری