تنشهای اجتماعی و اقتصادی بیشترین دلیل تماس با ۱۴۸۰/ ارائه خدمات مشاوره رایگان برای حل مشکلات
- شناسه خبر: 3147
- تاریخ و زمان ارسال: 24 خرداد 1399 ساعت 03:05
- نویسنده: بردباری نیوز
به گزارشبردباری نیوز به نقل از خبرگزاری برنا؛ بهزاد وحیدنیا، معاون مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی درباره کم و کیف ارائه خدمات مشاوره از طریق سامانه ۱۴۸۰ گفت: یکی از خدمات برای ارتقای سطح سلامت روانی و اجتماعی جامعه، قرار گرفتن خدمات مشاوره در سبد خانوادهها بوده و باید به ابعاد روانشناختی افراد توجه کرد.
او تاکید کرد: نیازهای روانی و تقاضاها در این حوزه با توجه به شرایط افراد میتواند افزایش و کاهش داشته باشد.
معاون مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی با بیان اینکه افراد طی ماههای اخیر بهدلیل بحرانهای اقتصادی، توجه به مقوله کرونا و … خدمات دریافت کردند، افزود: در واقع ارائه خدمات مشاوره و روانشناختی راهکارهایی برای توانمندسازی افراد است.
وحیدنیا با بیان اینکه خدمات مشاوره بر روی کیفیت زندگی تاثیرگذار است، گفت: در دولت سعی شده خدمات مشاوره حضوری و تلفنی به شکل رایگان به افراد ارائه شود.
معاون مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی اظهار کرد: خط مشاوره ۱۴۸۰ خدمات مشاوره تلفنی در همه نقاط کشور در حوزههای مختلف ارائه میدهد.
وحیدنیا افزود: مرکز مشاوره دولتی تعرفههای ناچیز نسبت به دیگر مراکز دریافت میکنند. در این مراکز افراد در صورت نیاز به پشتیبانی خدمات روانشناختی، هزینه دریافت نمیکنند. در حال حاضر حدود ۳ هزار مرکز در قالب خدمات غیردولتی به ارائه خدمات میپردازند.
او بیان کرد: با تایید مددکاری افراد نیازمند مشاوره، میتوانند خدمات را متناسب با نیازشان دریافت کنند. در این شرایط افراد به شکل تلفنی و با مشاوره خاص خود تحت عنوان کد خاص صحبت میکنند.
این مقام مسئول گفت: هر یک از افراد بعد از انجام مصاحبه در صورت وجود مشکل خاص به مرکز تخصصی ارجاع داده میشوند. در واقع این اقدام یک کار تخصصی است.
وحیدنیا افزود: در ماههای اخیر تنشهای روانی ناشی از شیوع کرونا بیشترین تماسها را به خود اختصاص داده است. همچنین تنشها، اضطراب و نگرانیها در زمینه آینده اجتماعی و اقتصاد در حوزه بین فردی نیز از جمله دلایل تماس با سامانه ۱۴۸۰ است.
او ادامه داد: همچنین طی ماههای اخیر افراد نگرانی از وضعیت زندگی و ارتباطاتی که دستخوش تغییر شده و مسئولیت در حوزه سبک زندگی و … دارند و بههمین دلیل میزان تماسها با سامانه ۱۴۸۰ افزایش یافته است.
این مقام مسئول درباره تخصص مشاوران فعال در سازمان بهزیستی تاکید کرد: تمامی آنها با مدرک فوق لیسانس و دکتری در این سمت به فعالیت میپردازند. برخی افراد نیز مدرک تحصیلیشان به خدمات مشاوره نزدیک است.
او در پایان گفت: البته دورههای آموزش و بازآموزی نیز برای بخش دولتی و غیردولتی برگزار میشود و در دستورالعملها نیز اقدامات برای مجوز بر اساس استاندارها را شاهد هستیم. برای مثال در زمینه کرونا پروتکل خاصی مشاوران دریافت کردند و درباره کم و کیف ارائه خدمات در دوران پساکرونا نیز تحت آموزش قرار گرفتهاند.